Vertrek naar Saparua

12 juli 2015 - Saparua, Indonesië

Zoals afgesproken met Ena, vertrekken we om 11 uur local time met een prive speedboot van Tulehu/Ambon naar Ihamahu/Saparua. De zee was erg ruw waardoor de schipper tussen de eilanden Seram en Haruku besloot af te buigen naar het plaatsje Haria/Saparua. Eerder aan land dus. Gelukkig maar, we kwamen als chocolade- en vanille milkshakes van de boot af! Als je dan aanmeert, staan jongens je al op te wachten en ruziën om wie de koffers dan naar een pete pete ( ienie minie busje) mag brengen. Want daar kun je dan mooi Rp 10.000 mee verdienen (= ong 0,75 euro). Ons viel direct op dat ons Nl's voetbal elftal zeer geliefd is. Shirtjes, beschilderingen...
Ronald heeft hier echt het gevoel dat hij thuis komt, heel bijzonder en amper uit te leggen... Wat een prachtig, prachtig eiland. Gedurende de rit van Haria naar Ihamahu zie je dat je hier echt kan spreken over ongerepte natuur. Gewoon bossen met palm- en bananenbomen, waanzinnig! We zijn aangekomen in Rumah RP en maken kennis met onze gastvrouw Mary, zus van Ena. Een back to basic huis zonder enige vorm van luxe, maar wel aan zee. Top!!