Bali - Candidasa!

22 juli 2015 - Candidasa, Indonesië

Zaterdag vroeg in de ochtend door Siko naar de luchthaven gebracht, waarna we na een uur vertraging de lucht in gingen. Spannend dingetje, want de overstap in Makassar was nl maar 30 minuten. Gelukkig stond iemand van Lion Air (Indonesisch) al onder de trap van het vliegtuig met onze boardingpassen te zwaaien en werden we gedirigeerd naar een bus die ons gelijk naar het volgende vliegtuig bracht. In Denpasar (Bali) stond onze chauffeur ons al op te wachten. Jeetje, wat een verschil weer. Je kunt wel zien dat dit eiland veel rijker is en veel meer toerisme kent: de straten zijn aangelegd, schoner, breder; de winkels zien er meer westers uit. Ook valt ons op dat het islam en christendom veel minder is vertegenwoordigd. Het hindoeïsme voert de boventoon. Onderweg naar onze villa kun je het al zien aan de tempels en hoe de woningen zijn gebouwd. Je ziet veel van die beelden langs de weg die opgedragen zijn aan een bepaalde godheid. Elke tempel of woning of winkel heeft een soort van vereringsplaats/altaartje. Daarin leggen ze een bedje van bloemen met daarin rijst, het wordt besprenkeld met water en daarbij wordt een brandend wierookstokje gelegd. Dit tafereel vindt ten minste 1 x per dag plaats. (Ook bij ons in de villa.)

Na een rit van anderhalf uur werden we verwelkomd door Yanti; de housekeeper van de villa. Zij kan alles voor ons regelen: van ontbijt t/m diner, boodschappen, scooters, excursies, laundry, noem maar op. Zo ook de massages... heerlijk!!! We hebben inmiddels twee sessies gehad!

Na 3 dagen lekker niets gedaan te hebben dan van de zon te genieten, van het uitzicht op zee en van het grote (met 1 villa te delen!) zwembad, zijn we gisteren naar Pura Tanah Lot gegaan. De legende van deze tempel is dat een hindoeïstische heilige, Sanghyang Nirartha, in een kokosdop van Java naar Bali voer om het eiland te bevrijden van de oprukkende islam. Tijdens zijn tocht trok hij zich terug op deze kleine rotsachtige eiland om te mediteren. Het is niet architectonisch hoogstaand maar wel een hele mooie ligging in zee. Bij eb kun je de tempel van binnen bezoeken. Op de terugweg hebben we de tempel van Candidasa (ook van binnen) bezocht. Je moet dan een sarong aan/om, ook mannen en kinderen. En je moet er omheen een soort van sherp doen. We zagen Balinezen bidden en vereren. Een groep jongens maakte muziek; ze waren allemaal op dezelfde wijze gekleed.

De laatste anderhalve week die we tegemoet gaan, doen we lekker rustig aan. Morgen snorkelen in de buurt waar het prachtig schijnt te zijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Yvonne:
    22 juli 2015
    Nou eindelijk weer wat te lezen wat een verhaal weer.Ik dacht al er is zeker geen internet.Wacht met smart op de foto,s.Nog heel veel plezier in Bali en tot gauw weer.xxx
  2. Ingrid:
    22 juli 2015
    Jullie waren even uit de lucht met de reisverhalen en kon me al niet voorstellen dat er op Bali geen internet zou zijn. Maar jullie hebben gelijk door even lekker te relaxen.

20 jaar geleden was het ook al wat toeristisch op bali maar ik weet zeker dat het nu nog erger is. Tanah lot ken ik ook nog wel en die tempel dat ook de mannen (hilarisch hoe sommige daarop reageren) een sarong om moeten kan ik me ook nog herinneren. Bijzonder inderdaad dat het hindoeïsme daar sterk vertegenwoordigd is, maar dat vind ik wel het mooie aan dat eiland.
  3. BROER & SCHOONSIS:
    24 juli 2015
    WAT EEN AVONTUUR! WE ZIJN WEER BIJGELEZEN ZUS BRO & KLEINE( GROTE) BRO.HAVE FUN EN DIKKE KNUFFEL VAN US EN NICK SEM & BO XXX