Tenganan, bijzondere ervaring

27 juli 2015 - Candidasa, Indonesië

We rijden 3 kilometer van Candidasa in noordelijke richting naar Tenganan en we belanden in een andere wereld. De inwoners van deze plaats stammen af van de oorspronkelijke bevolking van Bali, de Bali Aga (oud-Balinezen). Ze hebben zich weten te onttrekken van de hindoeïsering van het eiland. Iedereen is gelijk. Ze hangen 1 God aan, in plaats van meerdere Goden in het hindoeïsme. In dit dorp geldt als regel dat je trouwt met iemand uit Tenganan. Doe je dat niet, dan is dat niet erg maar dan moet je het dorp voorgoed verlaten.

Bijzonder is ook dat zij een andere kalender hanteren, nl. 420 dagen per jaar = 35 dagen per maand. Vandaag, dus 27 juli 2015 is in hun kalender 21 mei 1937! Onze gids vertelde dat zijn moeder onlangs is overleden en dat ze 102 is geworden. Maar in onze kalender hebben we het dan over een leeftijd van 120 jaar! Volgens de gids komt het doordat zij leven van alleen maar natuurproducten zonder toevoegingen van chemicaliën. Zij verbouwen alle producten zelf (zelfs katoenplanten voor het weven van kleden).

Wat ook heel bijzonder is, is het ritueel om een zegen te vragen voor de rijstoogst. Jongens die amper gekleed zijn gaan met pandanbladeren elkaar te lijf. Aan die pandanbladeren zitten haakjes waardoor je gaat bloeden. Maar dat is juist de bedoeling...  Zo ook is er een ritueel met kippen. Een soort kemphanengevecht. Diegene die laatst het gevecht heeft gewonnen, hebben ze een mooi kleurtje gegeven! Just for fun.

Tenganan staat bekend om de dubbel-ikat weeftechniek; het maken van een sarong op deze manier duurt om en nabij een jaar. Deze doeken zijn dan ook bijzonder en worden over heel Bali gebruikt bij ceremonies voor geboorte, huwelijk en crematie.

Wat ons opviel toen we door het dorp liepen, was de serene rust, eenvoud en schoonheid. Het was ook echt een ander dorp dan alle andere dorpen. Heel indrukwekkend, we waren er even stil van.

1. Yvonne:
    27 juli 2015
    Wat een bijzonder verhaal weer en zo goed dat jij zoveel weet knap hoor!!!!!Ik zal jullie verhalen missen als jullie weer thuis zijn.Ben altijd blij dat er weer een verhaal op me mail binnen komt.Nou geniet van de laatste dagen en de groetjes voor jullie alle 3.Tot gauw weer xxx
  2. Giovanna:
    28 juli 2015
    Weer zo'n aparte ervaring! Geweldig dat je dat met ons wilt delen.
    Nog veel plezier, nu jullie je hopelijk weer beter voelen.
    Groetjes, Giovanna