Soya en Waai

17 juli 2015 - Ambon, Indonesië

Vandaag weer met Siko op pad, zo'n leuk jong! Eerst naar Soya, hoog op de berg Gunung Sirimau (eiland Leitimur). Soya is bekend om zijn kruidnagel- en nootmuskaatteelt. De boom waarin kruidnagelen groeien hebben we vastgelegd op foto, maar in dit jaargetijde groeien ze niet. Daarna verder tot boven op de berg. Daar staat op een open plaats een stenen altaar, genaamd "De troon van de voorouders" en een heilige waterurn die nooit opdroogt. Alleen, toen we aan kwamen, zei men dat we eerst toestemming moesten vragen aan de oudste van Soya. Ronald en Zico werden ontvangen door de oudste. De schoenen gingen uit voordat ze binnen gingen en er was eerst een soortig van intakegesprek waarin Ronald moest aangeven: waar vandaan, van wie hij de zoon is en van welke eilanden en dorpen. Daarna vertelde de oudste dat het helaas niet mogelijk was om het altaar te bezoeken omdat de bapak radja (= soort koning) niet aanwezig was vandaag. Hij verontschuldigde zich ervoor. Maakt niet uit, traditie is traditie. Alleen het tafereel op zich vonden we al helemaal geweldig!

Op naar Waai in het noorden van Leihitu. De attractie daar is dat de heilige alen zwemmen in helder bronwater. De dorpsbewoners beschouwen de alen als gereïncarneerde zielen van gestorvenen en worden gevoerd met rauwe eieren door bapak Bakarbessy. In datzelfde water spelen de kinderen van het dorp en wassen de vrouwen de kleding. Echt heel gaaf om te zien.

Op de terugweg de befaamde roedjak van Natsepa meegenomen (heerlijke fruitsalade met pikant sausje!).

Enne, Yvonne ... we hebben ze gezien: ampat tikus besar, getver!

Alweer de laatste dag op Ambon want morgenochtend vroeg vliegen we naar Bali. We hebben een mooie, emotionele en een geweldige tijd gehad op de Molukken! Eén om nooit te vergeten.... amatoo!

1. Yvonne:
    17 juli 2015
    Wat een prachtige verhalen leuk dat je zoveel kan vertellen.En gelukkig heb je ze gezien hahahaha en de roetjak was heerlijk toch? En waai is ook nog hetzelfde zijn wij ook geweest echt mooi.Jammer dat jullie alweer weggaan he maar inderdaad een reis om nooit te vergeten en bedankt dat we ook een stukje daarvan mee mochten maken .Een hele goede vluch naar Bali en geniet ervan.Dikke kus van ons xx
  2. Ingrid:
    20 juli 2015
    Ik als niet Indonesië kenner, wat is ampat tikus besar?